skip to Main Content
Menu

Burnout

Burn-out is een toestand van emotionele, mentale en fysieke uitputting (letterlijk afgebrand), veroorzaakt door overmatige en langdurige stress. Het lijkt of je overspoeld wordt door vragen en niet in staat bent te voldoen aan die constante vraag. Als de stress blijft aanhouden begin je de interesse of motivatie te verliezen die je nodig hebt om je in de maatschappij te kunnen handhaven.

Burn-out vermindert je productiviteit en slurpt je energie op, waardoor je het gevoel krijgt steeds hulpelozer, hopelozer, cynischer en haatdragender te worden. Uiteindelijk krijgt je het gevoel dat je niets meer te bieden hebt. Als constante stress je het gevoel geeft gedesillusioneerd, hulpeloos en uitgeput te zijn, dan kan het zijn dat je lijdt aan een burn-out. Wanneer je opgebrand bent, lijken problemen onoverkomelijk, alles ziet er somber uit en je hebt niet de energie om er iets aan te doen. We hebben allemaal wel eens dagen dat we ons moe, overbelast of niet gewaardeerd voelen, dat het niemand opvalt wat je allemaal gedaan hebt, laat staan dat je er waardering voor krijgt. En dan te weten hoeveel moeite het je heeft gekost om ‘s morgens weer vastberaden uit bed te stappen. Als je dit bekend in de oren klinkt, dan zou dit wel eens op een burn-out kunnen duiden.

De negatieve gevolgen van een burn-out beheersen je leven, inclusief je gezin en je sociale leven. Een burn-out kan je op de lange termijn kwetsbaar maken voor ziektes zoals verkoudheid en griep. Vanwege dit alles is het van belang meteen te leren om te gaan met een burn-out.

Mogelijke kenmerken

  • terugtrekking
  • emoties zijn afgevlakt
  • gevoel van hulpeloosheid en hopeloosheid
  • gebrek aan motivatie, idealen en hoop
  • leidt tot onthechting en depressie
  • primaire emotionele schade
  • het leven lijkt zinloos

Burn-out is een geleidelijk proces dat zich over een langere periode uitstrekt. Het gebeurt niet plotseling, maar sluipt in je als je geen aandacht schenkt aan de signalen. De signalen en symptomen van een burn-out zijn op het eerste gezicht subtiel, maar langzaam worden ze erger en erger. Beschouw de vroege symptomen van een burn-out als een waarschuwing (rood licht) die aangeeft dat er iets niet in orde is, deze symptomen moet je niet negeren. Als je aandacht besteedt aan deze vroege symptomen dan kun je een ernstige depressie voorkomen. Als je er geen aandacht aan besteedt, dan kan dit eindigen in een burn-out.

Mogelijke oorzaken burn-out

Een burn-out kan vele oorzaken hebben. Meestal vloeit een burn-out voort uit je baan. Iedereen die overwerkt is en zich ondergewaardeerd voelt loopt het risico een burn-out te krijgen, zoals bijvoorbeeld de hardwerkende kantoorbediende die twee jaar lang geen vakantie of salarisverhoging heeft gehad en een thuiszittende, uitgeputte echtgenote heeft, die worstelt met de zware verantwoordelijkheid voor de zorg van drie kinderen, het huishouden en haar bejaarde vader.

Maar een burn-out wordt niet alleen veroorzaakt door stressvol werk of te veel verantwoordelijkheden. Er zijn ook andere factoren die bijdragen tot een burn-out, zoals onder andere je levensstijl en bepaalde karaktertrekken. De manier waarop je je vrije tijd doorbrengt en hoe je in het leven staat, kunnen van even grote invloed zijn op het krijgen van een burn-out als je werk of je verplichtingen thuis.

Back To Top